|
Christenen moeten hun fatalisme over Europa opgeven en zich
niet langer laten intimideren. Als creatieve minderheid kunnen ze het verschil
maken. Jeff Fountain heeft hoop voor ons Avondland.
Europa
is zijn werkterrein. Niet alleen als verantwoordelijke voor de tweeduizend
medewerkers van Jeugd met een Opdracht. Jeff Fountain (in 1949 geboren in
Nieuw-Zeeland) voelt zich ook geroepen buiten zijn eigen kring zoveel mogelijk
gelovigen te motiveren voor een ander Europa. “Ik houd me bezig met de wortels
en de richting van Europa en met de rol van christenen daarin”, is zijn
openingszin aan een cafétafeltje in Zwolle. “Grappig te bedenken dat Europa
eigenlijk geen continent is, maar een schiereiland van Azië. Dat dwingt je te
vragen waarom we niet West-Azië zijn maar Europa.”
Foto:
Dick Vos Jeff
Fountain: “In Europa moeten we allereerst wakker worden, afzien van ons
fatalisme en onze verantwoordelijkheid nemen.” |
|
Wat maakt ons tot Europa? |
“Europa begon toen
de apostel Paulus vanuit Klein-Azië de oversteek maakte naar Filippi in
Griekenland. Hij bracht een andere kijk op de werkelijkheid, en daarmee een
andere toekomst.”
|
Maar de wortels liggen toch allereerst bij de Romeinen en de
Grieken? |
“Ja, maar niet
doorslaggevend. Zij hebben niet per se de identiteit van Europa bepaald. Hun
rijken bereikten immers ook India en Noord-Afrika. Mijn stelling is: het
verhaal van Jezus is de belangrijkste factor in de geschiedenis van Europa. Dit
verhaal heeft onze voorouders de ene God gebracht in een wereld vol goden. Maar
ook de agape, het woord voor liefde dat Jezus introduceerde en dat pas
voor het eerst voorkomt in de Septuagint (de Griekse vertaling van de joodse
bijbel – ea).”
|
Van die agape zie je niet veel meer in de cultuur
nadat Constantijn het christendom tot staatsgodsdienst had gemaakt. |
“Als protestant had
ik altijd gedacht dat er weinig positiefs was tussen Paulus en Luther. Maar als
historicus heb ik door mijn onderzoek gemerkt dat dat niet klopt. Ook toen de
christenen aan de macht waren, was er een trouwe minderheid die tevens een
creatieve minderheid was. Die creatieve minderheden hebben de loop van de
geschiedenis bepaald. De Engelse historicus Toynbee wijst onder meer op de
invloed van Benedictus, maar je ziet het ook in Franciscus, Sint-Patrick,
Bonifatius. Hier in Zwolle is Thomas à Kempis actief geweest. Zijn De
Navolging van Christus is na de bijbel het meest gedrukte boek ter wereld.
Monniken zijn verantwoordelijk geweest voor landontginning, landbouw,
wetenschap, recht en nog veel meer. Haal het christendom weg uit Goethe of
Vondel. Wat houd je dan over? Hetzelfde geldt voor de schilderkunst.”
|
Is die geschiedenis geen voltooid verleden tijd? |
“Helemaal niet.
Velen zien de geschiedenis van het christendom als de baan van een kanonskogel.
(tekent met zijn vinger een boog in de lucht) Aanvankelijk een opgaande lijn,
maar nu op weg naar het einde. Zo is het nooit geweest. Het is meer als een
drukke dag op de beurs: op en neer...
‘Europa
begon toen Paulus overstak naar Griekenland’ |
Zo’n fatalistische
kijk op de geschiedenis past christenen niet. We moeten onze
verantwoordelijkheid nemen en leven vanuit ons geloof in God en onze hoop voor Europa.
Zoals de Franse katholiek Robert Schumann deed, een van de founding fathers
van de EU.”
|
Hoe kunnen christenen zich hiervoor inzetten? |
“Er heerst nu een
blind ongeloof in de toekomst. Daarom moeten we allereerst wakker worden,
afzien van ons fatalisme en onze verantwoordelijkheid nemen. Sommigen hebben
een eschatologie (visie op de eindtijd – ea) die alles van God verwacht,
waardoor ze zelf niets doen. Het gaat om een effectieve betrokkenheid:
geworteld in de geschiedenis en gefocust op de toekomst. Om met God de toekomst
te scheppen.”
|
Wat houdt die toekomst in? |
“Dat weten we nog
niet. Wat we wel weten, is dat God wil dat zijn rijk gestalte krijgt. ‘Uw rijk
kome’, bidden we telkens in het onzevader. Dat geldt ook voor Europa. God wil
dat we dat rijk nastreven en weerstand bieden aan wat daar tegenin gaat.”
|
In de EU ziet het er meer naar uit dat de secularisten die
het christelijk geloof bestrijden het voor het zeggen hebben. |
‘De
nieuwe heidenen vormen een grotere uitdaging dan de islam’ |
“Misschien is dat
waar. Maar er is momenteel ook een aantal gelovige leiders in Europa, zoals
onze premier, Angela Merkel, Gordon Brown… En mensen als Sarkozy die het geloof
ruimte willen geven.”
|
Maar die secularisten hebben wel veel invloed. |
(fel) “Hun denken kán
de toekomst bepalen als wij geen tegengas geven, als wij ons door hen laten
intimideren. Dáár moet een einde aan komen.”
|
Wat kunnen gewone gelovigen doen? |
“Allereerst lokaal
hun krachten bundelen en daar dienstbaar zijn. Wij doen dat in Heerde
bijvoorbeeld door interkerkelijk Alphacursussen aan te bieden en
huwelijkscursussen. Daarnaast besteed ik veel tijd aan een Europees netwerk, ‘Hope
for Europe’, waarin mensen uit allerlei landen en allerlei kerkgenootschappen
elkaar op deelgebieden ontmoeten en samenwerken.”
|
Is daar de tijd wel rijp voor? |
“Waarom niet? We
leven in de meest opwindende fase van de kerkgeschiedenis. Ondanks het schisma
van de elfde eeuw en de Reformatie in de zestiende is er in Europa een
christelijke samenhang. In deze tijd zien we een houding van verzoening tot
stand komen tussen de protestanten in Noord-Europa en de katholieken in het
Zuiden, tussen de Latijnse Kerk van West-Europa en de Griekse van het Oosten,
zoals nooit eerder is gebeurd. Onlangs waren ze allemaal samen op een
Alphaconferentie in Londen en bij ‘Samen voor Europa’-manifestaties in
Stuttgart. Er is een grote gezamenlijke basis en er gebeurt veel positiefs.
Helaas haalt positief nieuws meestal de media niet.
Laten we niet
vergeten dat veel in Europa nog steeds doortrokken is van het christelijk
geloof, meer dan de secularisten in de gaten hebben. We kunnen ook vernieuwend
werken naar de andere continenten.”
|
Vormen moslims geen bedreiging voor een christelijke toekomst
van Europa? |
“Ze vormen een
uitdaging. Bij ‘christelijke toekomst’ moeten we niet denken aan een terugkeer
naar het christendom, waarin de Kerk over de samenleving heerste, zoals
in de Middeleeuwen. Aan de andere kant, laat ons niet schrikken van
alarmistische scenario’s waarin Europa overrompeld wordt door moslims. De
moslima’s krijgen hier geen zes kinderen zoals hun moeders. Vele jonge moslims
worden ook geseculariseerd. Zoals Nederland voorloper was als vrijdenkend land
in de zeventiende eeuw, is Europa dat nu in de wereld. Dat zal zeker een effect
hebben op generaties jonge moslims.”
|
In je boek Leven als volk van Hoop noem je het nieuwe
paganisme als bedreiging, mensen die het zoeken in voorchristelijk heidendom.
|
“Onlangs las ik in
een onderzoek dat in Nederland iets minder dan de helft van de bevolking niet
religieus meer is. Een kwart is christelijk gelovig, slechts drie procent
moslim en 26 procent hangt een van de ‘nieuwe spiritualiteiten’ aan, meestal
heidens, gnostisch en new age – het oude heidendom in vele nieuwe vormen, zoals
in het blad Happinez. Je ziet die mensen niet omdat ze niet
georganiseerd zijn. Zij vormen een grotere uitdaging dan de islam. Die 26
procent is op zoek, maar de Kerk is de laatste plaats waar zij echte spiritualiteit
verwachten te vinden. Ze zijn Godzoekers zoals de wijzen uit het Oosten. Die
mensen kun je alleen bereiken als je begint waar zij zijn, zoals Paulus deed in
Athene. Voor hen hebben wij net een meditatiehof geopend in Heerde, waar
bezoekers via de schepping in contact kunnen komen met de Schepper.”
Zie ook hfe.org en www.ywameurope.org
Jeff Fountain,
Leven als volk van Hoop – Geloof, hoop & visie voor Europa in de 21e eeuw.
Uitg. Initialmedia, 202 pp., pb., € 12,50, ISBN 90 74319 49 1.